De zorg sector is steeds meer aanwezig op social media. Naast de vele aandoeningen die patiënten schaamteloos delen op het web wordt er ook veel beoordeeld. Deze beoordelingen kunnen zeer positief zijn, maar zijn dikwijls ook schadelijk voor zorgverleners. Het zogeheten ´ranken´ van zorgverleners is één van de zorg trends die we steeds vaker tegenkomen op social media.

Dankzij social media is het lijntje tussen de patiënt en de zorgverleners veel korter geworden. Patiënten kunnen via social media snel in contact komen met de zorgverlener en vragen stellen met betrekking tot de klacht. Deze mogelijkheid zou door zorgverleners gezien moeten worden als een unieke kans. Dit betekent wel dat de webcare in orde moet zijn.

Uit onderzoek van Social Media Monitor Zorg van eind vorig jaar blijkt dat slechts 22,7% van de instellingen geantwoord hebben op vragen die via Twitter zijn binnengekomen. De klantenservice zal op deze ontwikkeling in moeten spelen door zich naast hun reguliere werkzaamheden bezig te houden met klantcontact via social media. Zorginstellingen die wel inspelen op deze ‘nieuwe’ manier van communicatie, kunnen een positievere ranking verwachten dan instellingen die niet bereikbaar zijn via nieuwe media.

Berichten zoals bovenstaande worden dagelijks geschreven over verschillende zorginstellingen, ziekenhuizen en zorgverleners. De betreffende zorginstelling heeft niet op dit bericht gereageerd. Een gemiste kans. Door de klant te benaderen zou deze negatieve reactie wellicht omgezet worden in iets positiefs. Ze kunnen bijvoorbeeld vragen waarover de klant ontevreden is zodat dit probleem kan worden opgepakt. Zo heeft niet alleen de klant het gevoel dat ze serieus wordt genomen maar kan de organisatie ook snel en effectief op het probleem inspelen.

Social media is slechts een voorbeeld van een ontwikkeling in de wereld van nieuwe media en de zorg. Zorgverleners moeten zich er bewust van worden dat deze ontwikkeling belangrijk is voor het imago, de klantvriendelijkheid en betrouwbaarheid van de instelling.

Deel dit berichtShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on TumblrEmail this to someonePin on Pinterest