De consument wil alleen het beste als het gaat om de kwaliteit van zorg. Doordat we in Nederland in zekere zin vrij zijn in het kiezen van een zorgverlener, heeft de consument de mogelijkheid om te kiezen voor het beste. Online beoordelingen kunnen de consument helpen om de juiste zorgverlener te kiezen. Maar hoe kom je als zorgverlener aan reviews en wat moet je absoluut niet doen?
Weet wat er geschreven wordt
Weet wat er over je geschreven wordt en reageer. Reageren is belangrijk, ongeacht of het om positieve of negatieve reviews gaat. Voor relatief kleine bedrijven kan het niet reageren op negatieve recensies funest zijn. Probeer een oplossing te bieden op negatieve beoordelingen. De consument ziet op die manier dat de zorgverlener bereid is om samen tot een oplossing te komen. Ook positieve reviews mogen niet onopgemerkt blijven. De patiënten of cliënten die een positieve review hebben achter gelaten zijn immers jouw beste ambassadeurs en deze mogen best eens bedankt worden.
Wat moet je niet doen?
Er zijn ook dingen die je als zorgverlener niet moet doen op het gebied van online reviews, zoals:
- Zelf reviews (laten) schrijven
- Verleiden met cadeautjes
Het (laten) schrijven van reviews kan heel verleidelijk zijn, maar wanneer dit wordt opgemerkt heb je een probleem. De “winst” die je geboekt hebt door het (laten) schrijven van positieve reviews is in één klap weg en je krijgt de stempel onbetrouwbaar.
Je patiënten of cliënten verleiden met cadeautjes of te nadrukkelijk vragen om positieve reviews werkt ook niet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen verleiden met cadeautjes nauwelijks invloed heeft op de beoordeling. Daarnaast draagt dit natuurlijk niet echt bij aan de geloofwaardigheid van de zorgverlener.
Transparantie
Het is voor patiënten belangrijk om de juiste keuze te maken als het gaat om het kiezen van zorgverlener. Om de juiste keuze te kunnen maken is het belangrijk om te weten hoe andere patiënten en cliënten de zorg bij een bepaalde zorgverlener hebben ervaren. Door online reviews worden deze ervaringen zichtbaar en kunnen anderen daar hun voordeel mee doen. Online reviews bieden transparantie voor patiënten en cliënten. Ook via social media worden zorgverleners beoordeeld. Lees daar meer over in ons blog over social media.
Conclusie
Online reviews zijn belangrijk voor zorgverleners. Patiënten gebruiken reviews om de beste zorgverlener te kiezen. Voor zorgverleners is het belangrijk om te reageren op de beoordelingen, ongeacht of deze positief of negatief zijn. Wat zorgverleners vooral niet moeten doen op het gebied van online reviews is het verleiden van patiënten of cliënten met cadeautjes om positieve reviews te schrijven, of zelf reviews schrijven.